Smoothiebowl med super-ingrediensene -
Oppskrifter,  Tips og råd

Smoothiebowl med super-ingrediensene

Smoothiebowl er en super måte å få i deg alle dine favoritt “rene” matvarer. Her kan du mikse og trikse med forskjellig frukt, bær, til og med grønnsaker, korn, melk etc. Listen er uendelig og du kan lade den som du selv ønsker.

“friends”-stjernen Jennifer Aniston har fylt 51 år og ser fortsatt ut som hun er i 30-årene. Hun sverger til sin morgen-smoothie med chiafrø, banan og blåbær. Foto: Getty images

 

Hollywood stjernen holder seg utelukkende bra og vi kan lure på hva hemmeligheten hennes er. Med et intervju med nettstedet Well & Good hevder hun at hennes blåbær-smoothie er med på å holde henne frisk og gi huden hennes glød. I denne smoothien finner du blant annet chiafrø, banan og blåbær.

 

Vi tar for oss fordelene du får ved å spise chiafrø, banan og blåbær.

Blåbær – Chiafrø – Banan

Chiafrø

Er utrolig enkelt å implementere i kostholdet og er en stor kilde til blant annet antioksidanter, magnesium, kalsium, sink og fosfat. American Society Nutrition beviser at de inneholder tre ganger så mye antioksidanter som tranebær, dobbelt så mye fiber som havre og fem ganger så mye kalsium som melk. Dette medfører gode fordeler:

Vekttap:

Chiafrø er med på å øke stoffskiftet og brenne fett. I kontakt med vann fungerer de som en rens for kroppen og er super for fordøyelsen.

Forebygging av aldring:

Med så rikt innhold av antioksidanter er disse frøene med på å øke hastigheten på hudreparasjon i tillegg til å forhindre ytterligere skader.

Sunt hjerte:

Frøene er gode kilder til omega-3-fettsyrer som er essensielt for sirkulasjonssystemet i kroppen. De bidrar til å redusere kolesterolnivået og reduserer risikoen for kroniske inflammatoriske sykdommer.

Energi og godt humør:

Komplekse karbohydrater er med på å gi deg god energi over lengre tid. Utholdenheten din blir altså bedre. De er også fulle av aminosyren tryptofan som er essensiell for produksjon av lykkehormonet, serotonin. Alt dette vil være med på å regulere søvn, motvirke deprisjon og angst og bedre humøret.

 

 

Banan

Har en søt og god smak ved seg som fungerer ypperlig til smoothies for en sunnere variant til søtning. Forskning ved “The University of Alabama” hevder at banan bringer med seg mange gode egenskaper:

Gir deg vakker og glødende hud:

Banan inneholder masse vitaminer og mineraler som er super gunstig for huden både fra innsiden og utsiden i ansiktsmasker. Antioksidantene gjør også sin del ved å bekjempe celleskader reparere vev som forhindrer rynker.

Gode for hjerte- og karsykdommer:

Kalium er med på å kontrollere blodtrykket, som igjen reduserer sjansen for hjerte- og karsykdommer. Fiberet er også med på å håndtere dårlig kolesterol.

Mettende og reduserer søtsug:

De har som sagt en god og søt smak som i tillegg metter godt. De inneholder en god del karbohydrater og fiber, men på en sunn og god måte! Slik at du kan spise deg mett og bli kvitt søtsug via en sunn vare.

 

 

Blåbær

Inneholder en hel del gode næringsstoffer som gjør underverk for kroppen. Spiser du dette regelmessig vil du få gode fordeler hevder forskning.no:

Kreft-bekjempende egenskaper:

De kraftige antioksidantene er med på å motvirke utvikling av en rekke krefttyper. Det er antioksidantene som beskytter cellene mot skade fra frie radikaler og miljøforurensning. Som er nøkkelen til å hindre vekst av svulster.

Forbedrer hukommelsen:

Det finnes en sammenheng mellom regelmessig forbruk av blåbær og god minnefunksjon. Antioksidantene er med på å minimere stress og reduserer den cellulære skaden som genererer kognitive problemer.

Forhindrer tidlig aldring:

Antioksidantene er med på å redusere den cellulære skaden som øker forverring av huden.

 

 

Vi har satt sammen disse super-matvarene til en nydelig smoothiebowl! Du kan kombinere med det tilbehøret du ønsker, her er i alle fall vår desidert store favoritt:

 

Tilbedring

Blend mandelmelk og banan – tilsett blåbær, spinat og havre – blend til en jevn og myk røre – ha i vann og isbiter om ønskelig

 

Tilbehør

Pynt med kokosmasse, chiafrø og valnøtter

 

Nyt denne friske og deilige smoothiebowlen og få en sunn og sprek kropp!

Smoothiebowl med chiafrø, banan og blåbær

 

 

 

Buon appetito!


 

Har du noen super-ingredienser DU sverger til? Legg igjen en kommentar – så kanskje vi lager noe av den!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *