Uprosessert mat - få lett og ren energi -
Tips og råd

Uprosessert mat – få lett og ren energi

Stor del av å spise ren mat er uprossesert mat. Mat som er hel, ubehandlet og i sin originale form, klar til å spises akkurat som den er.

Frisk og energisk uprosessert frukt

Med ultraprosessert mat fører en hel del ingredienser som kroppen din overhode ikke trenger. Mye salt, kjemikalier, sukker og mye mer. Prosessert mat kan nemlig kobles til en rekke helseproblemer som:

  • Fedme
  • Høyt blodtrykk
  • Flere typer kreft
  • Hjerte- og karsykdommer
Prosessert mat

Superenkelt er det å bare tenke “ubehandlet mat” når du skal handle. Forholder du deg til dette er du kommet lang vei, og du vet du får i deg de gode næringsstoffene.

Gode kilder til ren, uprosessert mat:

  • Frukt og grønt
  • Bær
  • Nøtter
  • Filet av fisk eller kylling
  • Egg
Uprosessert variert mat

Med ren og ubehandlet mat vil du merke at du føler deg friskere og lettere. Du får i deg de næringsstoffene kroppen din faktisk trenger og utelater alle de unødvendige ingrediensene. Du vil bli mindre opplåst og magen mer fornøyd. Huden din vil også sette pris på uprosessert mat og begynne gløde mer.

Velg heller:

  • Filet > kjøttdeig, saltet eller behandlet
  • Nøtter usaltet > nøtter saltet
  • Fullkorn > sammalt
  • Frukt > søtsaker, kaker og kjeks

.

.

.

Mye omdiskutert tema, hva tenker du om uprosessert mat?

.

Ta gjerne også en titt på kildene til dette tema:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *